Assalamualaikum dan selamat sejahtera…
Pada kali ini saya ingin berkongsi cerita tentang blog yang
ditulis oleh seorang cikgu yang juga merupakan rakan kepada pensyarah saya.
Semasa kelas pada hari Isnin berlangsung, pensyarah saya secara tidak langsung
memperkenalkan blog rakannya itu kepada saya dan rakan saya.
Setelah membaca blog itu, saya tertarik dengan perisian dan
perkongsian yang ditulis oleh cikgu tersebut. Cikgu tersebut bukan sahaja
menulis tentang pengalamannya mengajar pada hari persekolahan tetapi juga
menceritakan bagaimana beliau mengaplikasikan teknik Nabi Muhammad S.A.W dalam
mendidik pelajar beliau. Antara salah
satu teknik yang digunakan dalam mendidik pelajar ialah Teknik Pejam Mata
kepada Kesalahan, tetapi Puji Kebaikan.
Dalam hadith ‘12
Malaikat, seorang lelaki itu melakukan perkara-perkara yang salah dan
juga perkara-perkara yang betul. Nabi Muhammad pura-pura tidak nampak kesalahan-kesalahan
yang dilakukan oleh lelaki itu. Nabi Muhammad memuji senikata zikir ciptaan
lelaki itu: “Sungguh, saya nampak 12 orang malaikat berebut-rebut
mengangkat kata-kata itu.”
Keadaan seperti ini
sering kali berlaku, di mana seseorang itu melakukan
perkara-perkara yang betul tetapi pada waktu yang sama dia juga ada
melakukan kesalahan. Namun lazimnya kita lebih mudah nampak
kesalahannya sahaja.
Dalam coretan cikgu tersebut, beliau menggunakan Teknik Tidak
Menegur Kesalahan kepada pelajarnya. Cikgu tersebut juga memuji dan menyatakan
kesannya kepada pelajar yang berkelakuan positif dan secara tidak langsung
pelajar yang berkelakuan negatif mendapat motivasi dan memperbetulkan kesalahan
mereka.
Bahasa seseorang guru memainkan peranan penting dalam mendidik seseorang pelajar. Hal ini kerana sekiranya seorang guru sentiasa memotivasi dan berkata dengan kata-kata yang positif maka motivasi pelajar tersebut juga akan meningkat. Misalnya, jika guru memuji pelajar tersebut dengan berkata, "bagus, teruskan usaha kamu" atau "pandai, jawapan kamu tepat". Pelajar akan lebih bersemangat untuk datang ke sekolah dan belajar. Namun, sekiranya guru asyik menyalahkan mereka dan sentiasa mengeluarkan kata-kata negatif kepada ppelajar maka motivasi mereka akan turun dan mereka akan sentiasa melakukan kesalahan di sekolah. Oleh itu, bahasa yang digunakan oleh guru hendaklah bersesuaian dan mengandungi kata-kata positif supaya pelajar sentiasa bemotivasi untuk belajar.
Saya sangat tertarik dengan penulisan cikgu tersebut yang sangat mengambil berat tentang pelajarnya. Walaupun mengajar pelajar yang nakal tetapi beliau mempunyai cara dan teknik yang betul mendidik mereka dengan menggunakan Teknik Nabi Muhammad S.A.W. Sekiranya ramai cikgu yang berkelakuan seperti Cikgu Kharulaniza Khairuddin ini, tidak mustahil masalah yang berlaku dalam kalangan pelajar akan dapat dibendung disebabkan keprihatinan dan perhatian yang lebih kepada pelajar yang bermasalah.
Bahasa seseorang guru memainkan peranan penting dalam mendidik seseorang pelajar. Hal ini kerana sekiranya seorang guru sentiasa memotivasi dan berkata dengan kata-kata yang positif maka motivasi pelajar tersebut juga akan meningkat. Misalnya, jika guru memuji pelajar tersebut dengan berkata, "bagus, teruskan usaha kamu" atau "pandai, jawapan kamu tepat". Pelajar akan lebih bersemangat untuk datang ke sekolah dan belajar. Namun, sekiranya guru asyik menyalahkan mereka dan sentiasa mengeluarkan kata-kata negatif kepada ppelajar maka motivasi mereka akan turun dan mereka akan sentiasa melakukan kesalahan di sekolah. Oleh itu, bahasa yang digunakan oleh guru hendaklah bersesuaian dan mengandungi kata-kata positif supaya pelajar sentiasa bemotivasi untuk belajar.
No comments:
Post a Comment