Friday 15 March 2013

TEKNIK TIDAK MENEGUR KESALAHAN


Assalamualaikum dan selamat sejahtera…

Pada kali ini saya ingin berkongsi cerita tentang blog yang ditulis oleh seorang cikgu yang juga merupakan rakan kepada pensyarah saya. Semasa kelas pada hari Isnin berlangsung, pensyarah saya secara tidak langsung memperkenalkan blog rakannya itu kepada saya dan rakan saya.

Setelah membaca blog itu, saya tertarik dengan perisian dan perkongsian yang ditulis oleh cikgu tersebut. Cikgu tersebut bukan sahaja menulis tentang pengalamannya mengajar pada hari persekolahan tetapi juga menceritakan bagaimana beliau mengaplikasikan teknik Nabi Muhammad S.A.W dalam mendidik pelajar beliau.  Antara salah satu teknik yang digunakan dalam mendidik pelajar ialah Teknik Pejam Mata kepada Kesalahan, tetapi Puji Kebaikan.

Dalam hadith ‘12 Malaikat, seorang lelaki itu melakukan perkara-perkara yang salah  dan juga perkara-perkara yang betul. Nabi Muhammad pura-pura tidak nampak kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh lelaki itu. Nabi Muhammad memuji senikata zikir ciptaan lelaki itu: “Sungguh, saya  nampak 12 orang malaikat berebut-rebut mengangkat kata-kata itu.”

Keadaan seperti ini sering kali  berlaku, di mana seseorang itu  melakukan perkara-perkara yang betul  tetapi pada waktu yang sama dia  juga ada melakukan kesalahan. Namun  lazimnya kita lebih mudah nampak  kesalahannya sahaja.

Dalam coretan cikgu tersebut, beliau menggunakan Teknik Tidak Menegur Kesalahan kepada pelajarnya. Cikgu tersebut juga memuji dan menyatakan kesannya kepada pelajar yang berkelakuan positif dan secara tidak langsung pelajar yang berkelakuan negatif mendapat motivasi dan memperbetulkan kesalahan mereka.


Saya sangat tertarik dengan penulisan cikgu tersebut yang sangat mengambil berat tentang pelajarnya. Walaupun mengajar pelajar yang nakal tetapi beliau mempunyai cara dan teknik yang betul mendidik mereka dengan menggunakan Teknik Nabi Muhammad S.A.W. Sekiranya ramai cikgu yang berkelakuan seperti Cikgu Kharulaniza Khairuddin ini, tidak mustahil masalah yang berlaku dalam kalangan pelajar akan dapat dibendung disebabkan keprihatinan dan perhatian yang lebih kepada pelajar yang bermasalah.


Bahasa seseorang guru memainkan peranan penting dalam mendidik seseorang pelajar. Hal ini kerana sekiranya seorang guru sentiasa memotivasi dan berkata dengan kata-kata yang positif maka motivasi pelajar tersebut juga akan meningkat. Misalnya, jika guru memuji pelajar tersebut dengan berkata, "bagus, teruskan usaha kamu" atau "pandai, jawapan kamu tepat". Pelajar akan lebih bersemangat untuk datang ke sekolah dan belajar. Namun, sekiranya guru asyik menyalahkan mereka dan sentiasa mengeluarkan kata-kata negatif kepada ppelajar maka motivasi mereka akan turun dan mereka akan sentiasa melakukan kesalahan di sekolah. Oleh itu, bahasa yang digunakan oleh guru hendaklah bersesuaian dan mengandungi kata-kata positif supaya pelajar sentiasa bemotivasi untuk belajar.


Pembacaan lanjut blog : http://khairulaniza.blogspot.com

No comments:

Post a Comment