Friday 29 March 2013

ANTARA REALITI DAN TRADISI


Assalamualaikum dan selamat sejahtera…

Hari ini saya terserempak dengan sahabat saya semasa dalam perjalanan ke kampus. Perkataan pertama yang diucapkan oleh kawan saya itu ialah “hai”. Saya juga menjawab semula dengan perkataan “hai” kepada kawan saya itu. Namun selepas pertemuan singkat itu, tiba-tiba saya terfikir tentang pengucapan perkataan tersebut yang semakin meluas dalam kalangan remaja. Para remaja kini lebih suka mengucapkan “hai” atau “hello” daripada ucapan “assalamualaikum”.

Itulah realitinya yang kita boleh lihat sekarang dan menjadi ikutan dalam kalangan kanak-kanak dan pelajar sekolah. Walhal dengan mengucapkan “assalamualaikum” bukan sahaja mendapat pahala tetapi juga kita dapat menghidupkan sunnah Rasulullah S.A.W. Bukan itu sahaja, kita juga sentiasa mendoakan rakan kita yang lain semasa mengucapkan “assalamualaikum” kerana maksud salam tersebut ialah “selamat sejahtera bagimu”. Banyak hadis yang menyatakan kebaikan menggunakan perkataan “assalamualaikum”. Contohnya:





Walaupun kita mengetahui hakikat tersebut, namun kita tidak terlepas untuk mengucapkan juga perkataan “hai” atau “hello” yang menjadi amalan orang Barat. Mungkin kerana pemikiran kita yang terlampau mengagumi mereka sehingga kita terlupa amalan dan tradisi kita yang sentiasa diamalkan oleh masyarakat terdahulu. Sepatutnya, kita hendaklah sentiasa menjunjung budaya dan tetap mengamalkan amalan kita yang menjadi tradisi sejak masyarakat Melayu dahulu lagi. 

No comments:

Post a Comment