Wednesday 20 March 2013

KESOPANAN DALAM BERBAHASA


Assalamualaikum dan selamat sejahtera….

Pada hari ini, saya telah menolong penasihat Persatuan Bahasa Melayu dalam persidangan mesyuarat meja bulat yang diadakan di perpustakaan universiti saya. Saya bersama-sama tiga orang rakan yang lain diminta untuk menjaga bahagian pendaftaran dan makanan.

Namun, saya telah terlewat tiba di perpustakaan disebabkan terlepas untuk menaiki bas pada pukul 9.00 pagi. Setelah saya tiba di perpustakaan, saya telah berjumpa dengan penasihat Persatuan Bahasa Melayu untuk bertanya dengan lebih lanjut tentang tugas saya. Saya berkenalan dengan tiga orang lain iaitu pelajar Bahasa Melayu daripada semester empat. Saya ditugaskan untuk bersama seorang lagi rakan untuk menjaga bahagian pendaftaran. Untuk menjaga bahagian pendaftaran tidaklah mudah seperti yang disangka. Hal ini kerana persidangan yang dihadiri oleh orang-orang penting dan orang yang berpendidikan menyebabkan saya dan rakan lain sentiasa menjaga pertuturan dan menjaga bahasa kami. Panggilan yang betul hendaklah digunakan dan bahasa yang sopan khususnya. Persidangan itu bermula pada pukul 10.30 pagi yang dihadiri oleh guru, pegawai kementerian, pensyarah-pensyarah dan lain-lain lagi yang sentiasa memperjuangkan bahasa Melayu.

Semasa sedang menjaga bahagian pendaftaran tersebut, tiba-tiba datang seorang pelajar perempuan berjalan kearah meja pendaftaran tersebut. Pelajar perempuan tersebut yang menyoal tanpa salam mengejutkan saya. Pelajar tersebut berkata dengan saya, “apa ni?”. Saya pun menjawab dengan senyuman dan berkata, “di dalam ni ada mesyuarat.” Pelajar tersebut pun berlalu setelah saya berkata begitu. Saya kehairanan melihat perlakuannya. Dengan nada dan intonasi yang mendatar dan bertanya seperti pegawai atasan menyebabkan saya berfikir seketika.

Sepatutnya, pelajar tersebut memberi salam terlebih dahulu sebelum bertanya kepada orang lain. Bukan itu sahaja, pelajar tersebut hendaklah bertanya dengan lebih mesra bukannya menggunakan intonasi yang menyebabkan orang lain tersalah faham akan tindakannya. Orang lain yang mengalami situasi tersebut akan beranggapan bahawa pelajar tersebut tidak ada adab terhadap orang lain dan lebih teruk lagi melabelkan pelajar universiti tidak mempunyai sopan-santun semasa berkomunikasi. Hal ini kerana hanya kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

No comments:

Post a Comment