Friday 29 March 2013

HUKUM D-M


Assalamualaikum dan selamat sejahtera…

Hari ini saya telah pergi ke stesen minyak untuk mengisi minyak kereta dan membeli makanan ringan di kedai yang terdapat di stesen minyak tersebut. Setelah masuk ke dalam kereta saya terpandang papan tanda kedai tersebut yang tertulis Mini Mesra. Mini Mesra? Saya sebagai pelajar bahasa Melayu sudah semestinya tahu bahawa penggunaan nama kedai tersebut tidak mematuhi peraturan hukum D-M.

D-M bermaksud diterangkan (D) dan menerangkan (M). Dalam peraturan ini unsur yang diterangkan itu merupakan unsur inti yang hadir pada kedudukan pertama dan unsur yang menerangkan merupakan unsur penerang yang hadir pada kedudukan yang kedua. Contohnya:

Frasa Nama
Diterangkan (D)
Menerangkan (M)
jentera
pendingin
serbuk
perasa
lampu
gas


Oleh itu, penggunaan susunan unsur-unsur frasa nama yang bertentangan dengan peraturan D-M adalah salah dan tidak dapat diterima seperti Mini Mesra, Aminah Restoran, Koh Klinik dan lain-lain lagi. Namun, terdapat kekecualian dalam hukum D-M iaitu penerang mendahului unsur yang diterangkan akibat kebiasaan dalam penggunaan terutamanya pada nama-nama jawatan. Contohnya:

Frasa Nama
Penerang (M)
Yang diterangkan (D)
perdana
menteri
ibu
pejabat
pembantu
penyelidik

No comments:

Post a Comment