Friday 29 March 2013

PANTUN DAHULU DAN KINI


Assalamualaikum dan salam sejahtera…

Hari ini saya akan berkongsi dengan anda tentang pantun yang semakin hilang ciri-cirinya. Mengapa saya berkata sedemikian? Hal ini kerana pantun Melayu dahulu jika dibandingkan dengan pantun Melayu sekarang mengalami perubahan yang ketara seiring dengan perubahan zaman.

Lazimnya, pantun menggunakan bahasa yang halus penuh kiasan dan sindiran serta banyak menggunakan unsur alam. Pantun mengandungi maksud isi yang sarat dengan pengajaran, moral dan falsafah hidup. Selain itu, pantun juga mempunyai ciri-ciri tradisional iaitu penggunaan rangkap, pembayang dan maksud, mempunyai nilai hidup masyarakat yang membayangkan perspektif masyarakat yang melahir dan menggunakannya. Namun, hampir keseluruhan ciri-ciri pantun Melayu tersebut terhakis seiring dengan perubahan zaman. Hal ini kerana masyarakat sekarang terutamanya remaja mencipta pantun mengikut laras mereka seperti memasukkan bahasa slanga dalam pantun yang diciptakan oleh mereka. Bukan itu sahaja, mereka juga menggunakan bahasa rojak dan dialek daerah dalam mencipta pantun. Contohnya:





Penggunaan pantun seperti di atas hendaklah dielakkan dan sepatutnya para remaja berusaha untuk mencipta pantun Melayu seperti dahulu yang penuh dengan keindahan bahasa dan mempunyai maksud tersirat di samping mempunyai unsur pengajaran dan moral. Contohnya:






No comments:

Post a Comment