Friday 15 March 2013

DILARANG BISING!


Assalamulaikum dan selamat sejahtera..

Hari ini saya telah pergi ke perpustakaan untuk menyelesaikan tugasan saya yang diberi oleh pensyarah dan mencari maklumat tambahan untuk tugasan-tugasan lain. Seperti yng kita ketahui perpustakaan adalah kawasan senyap. Semua orang telah mengetahuinya termasuklah budak sekolah rendah sekalipun. Namun, apa yang berlaku pula sebaliknya. Semasa saya sedang duduk membaca buku, kedengaran suara-suara sumbang yang mengganggu pembacaan saya. Saya terlihat sekumpulan pelajar yang duduk berkumpulan sedang berbual dan bergelak ketawa dengan suara yang agak kuat sehinggakan mengganggu tumpuan pelajar lain yang berada di kawasan tersebut.

Pelajar yang bising tadi sememangnya sudah mengetahui peraturan perpustakaan untuk tidak berbuat bising. Namun, mereka tetap juga melakukannya. Adakah mereka tidak reti bahasa atau sengaja buat tak faham bahasa? Peraturan yang mudah tidak boleh diikuti apatah lagi peraturan yang berat. Padahal mereka juga merupakan pelajar universiti yang sememangnya mempunyai pemikiran dan sahsiah yang tinggi. Kenapa kita tidak tunjukkan pemikiran kita sebagai pelajar universiti seiring dengan tingkah laku kita yang bersahsiah tinggi  dan mempunyai nilai-nilai yang baik. 

[Dilarang bising!]

No comments:

Post a Comment