Saturday 9 March 2013

GELOMBANG K-POP


Assalamualaikum dan selamat sejahtera…

Coretan saya pada kali ini berkisar tentang pembelajaran yang baharu sahaja kami pelajari dalam kelas Sosiolinguistik Melayu.  Semasa belajar cara penggunaan gelaran tersebut saya teringat rancangan-rancangan hiburan Korea yang selalu saya tonton.

Gelombang K-Pop seperti mana yang kita tahu sekarang sangat terkenal dan menjadi ikutan bukan sahaja di Malaysia tetapi juga di negara-negara lain. Artis-artis Korea sentiasa menjadi ikutan para remaja yang mengikuti perkembangan semasa mereka. Saya tidak nafikan bahawa saya juga salah satu daripada peminat K-Pop yang sentiasa menonton dan melihat rancangan hiburan mereka yang sememangnya terkenal dengan lawak spontan daripada mereka. Namun, saya tidak hanya melihat gelombang K-Pop sebagai hiburan semata-mata tetapi juga melihat dari satu aspek yang lain iaitu melihat budaya mereka melalui rancangan hiburan mereka. Misalnya, penggunaan bahasa formal dan tidak formal serta gelaran dalam bahasa korea dan juga cara pemikiran mereka.

Dalam pemerhatian saya, masyarakat Korea ini sangat mementingkan gelaran dan juga penggunaan bahasa antara satu sama lain. Contohnya, mereka akan bercakap bahasa formal dengan orang yang baharu mereka kenali atau orang yang lebih tua daripada mereka seperti mana bahasa Melayu. Namun, jika kita melihat dengan teliti rancangan mereka yang berbentuk realiti kita akan mendapati bahawa mereka sentiasa menggunakan bahasa formal mereka walaupun berkomunikasi di antara satu sama lain dalam rancangan tersebut yang hanya berbentuk hiburan. Saya juga mendapati bahawa mereka juga perlu meminta izin terlebih dahulu untuk menggunakan bahasa tidak formal untuk mereka berkomunikasi dengan lebih selesa. Mengapa kita tidak amalkan penggunaan bahasa kita seperti mereka?Bahasa kita juga setanding dengan bahasa mereka yang mempunyai pelbagai variasi dan ragam bahasa.

Kita tidak nafikan bahawa bahasa Melayu juga mempunyai gelaran dan pangkat-pangkat yang tertentu dalam struktur masyarakat sosial di negara kita. Bahasa Melayu juga setaraf dengan bahasa-bahasa yang lain. Namun, kita sebagai pengguna bahasa kadang-kadang tidak menggunakannya dengan betul dan hanya memandang remeh tentang hal tersebut. Misalnya, penggunaan nama panggilan seperti encik, puan dan cik terhadap orang biasa sangat jarang digunakan. Kita lebih terdedah untuk memanggil orang lain sebagai abang ,kakak ,mak cik dan pak cik. Mengapa kita tidak melazimkan bahasa kita dengan:

“Encik, ikan patin ini sekilo berapa?”
“Puan, harga baju kurung ini berapa?”

[Cuba untuk melazimkan diri dengan perkataan “encik” dan “puan”.]

No comments:

Post a Comment