Saturday 23 March 2013

BAHASA SMS


Assalamualaikum dan selamat sejahtera…

Pada pagi ini saya telah menerima satu mesej daripada kawan saya yang ingin mengadakan perjumpaan untuk berbincang tentang tugasan. Mesej itu adalah seperti berikut:

Kawan : Salam. Ari nie kite bncang sal tugasan sosio nk??
Saya    : Wslm.. bley jew.
Kawan : K. Nt kite jmpe kat libry kul 10.
Saya    : K.

Tanpa kita sedari, kita telah menggunakan bahasa SMS setiap hari dalam kehidupan seharian. Mengapa hal ini terjadi? Lazimnya, kita menggunakan bahasa SMS untuk menjimatkan penggunaan dalam ruang mesej tersebut dan seterusnya dapat menjimatkan kos penghantaran mesej. Namun, kadang kala kita akan terbawa penulisan bahasa SMS tersebut dalam penulisan. Hal ini amat membimbangkan terutamanya dalam kalangan pelajar sekolah. Mereka lebih cenderung menggunakan bahasa SMS semasa menulis karangan atau latihan secara sengaja atau tidak sengaja.

Menurut Dewan Bahasa dan Pustaka, Khidmat Pesanan Ringkas atau lebih dikenali dengan SMS (short message service) merupakan satu khidmat yang begitu popular dalam kalangan telefon bimbit di negara kita. SMS telah dilancarkan secara komersial di Malaysia untuk kali pertamanya pada tahun 1995. Bahasa SMS ialah bahasa yang digunakan untuk berkomunikasi secara tulisan melalui saluran SMS, dan bahasa yang lazim yang digunakan ialah bahasa yang tidak baku atau bahasa basahan.

Bahasa SMS ini secara leksikalnya melibatkan percampuran bahasa seperti bahasa Melayu, bahasa Inggeris dan bahasa daerah atau dialek. Selain itu, singkatan atau gabungan kata juga turut digunakan dengan sewenang-wenangnya dalam bahasa SMS seperti leh join (boleh bergabung), yg cute (yang comel), sume (semua), jer (sahaja) dan pastu (selepas itu). Huruf, angka dan simbol juga turut digunakan dalam bahasa SMS seperti U (awak), I (saya), 4 (untuk), 2 (itu) dan @ (atau).

Sehubungan dengan itu, Dewan Bahasa dan Pustaka telah mengambil inisiatif untuk melaksanakan satu kajian lanjutan terhadap singkatan SMS dan seterusnya telah menerbitkan risalah Panduan Singkatan Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) Bahasa Melayu. Oleh itu, diharap risalah ini dapat dijadikan panduan dalam penulisan SMS yang standard khususnya untuk SMS yang digunakan dalam situasi atau urusan rasmi. Pembacaan lanjut terdapat dalam laman web yang berikut:

www.dbp.gov.my/khidmatsms.pdf


No comments:

Post a Comment