Saturday 23 March 2013

BAHASA SLANGA


Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

Bahasa slanga merupakan kata-kata (ungkapan dsb.) yang tidak tergolong dalam bahasa baku (biasa digunakan dalam percakapan tidak rasmi). Lazimnya, bahasa slanga sering digunakan oleh golongan remaja atau kelompok social tertentu untuk berkomunikasi di antara mereka dan hanya difahami oleh kelompok berkenaan. Hal ini berbeza dengan bahasa kolokial. Bahasa kolokial merupakan bahasa yang bersifat bahasa percakapan atau bahasa basahan. Antara contoh ayat yang menggunakan bahasa slanga adalah seperti berikut:

“Aku nk usha awek tu la.”
“Tibai jela jawapan dier!
“Ha, kantoi! Ko buat ape td ha...?Igt aku xnmpk ke..
“Dak tu lampi. Ko kne ckp ngn dier slow2.”
“Pecer ko skg?”

Penggunaan perkataan seperti usha (pandang), tibai (pukul atau main hentam), kantoi (pecah rahsia atau teruk), lampi (lembap), pecer (apa cerita) dan lain-lain lagi seperti sudah menjadi kelaziman bagi para remaja. Kita akan terdengar penggunaan bahasa slanga di mana-mana sahaja kita berada. Kadang kala kita juga akan terikut-ikut penggunaan bahasa slanga dalm pertuturan seharian kita disebabkan pengaruh persekitaran dan komunikasi dalam kalangan rakan-rakan kita.

Bahasa slanga yang sering digunakan ini menyebabkan kedaulatan bahasa terjejas. Hal ini kerana akan berlaku bahasa slanga yang bukan sahaja dalam percakapan tetapi juga terdapat dalam penulisan khusunya para pelajar. Penggunaan bahasa slanga dalam penulisan buku atau karya menjejaskan kedaulatan bahasa.



No comments:

Post a Comment