Wednesday 20 March 2013

PENGALAMAN ITU..


Assalamualaikum dan selamat sejahtera…

Pada hari ahad yang lalu, saya telah pergi ke perpustakaan untuk menyiapkan tugasan saya dan mendapatkan sedikit maklumat untuk tugasan yang lain. Setelah hampir tiga jam saya berada di perpustakaan, saya pun pulang ke kolej. Namun, situasi yang tidak dijangka berlaku pada hari itu.

Semasa saya sedang menunggu bas, saya sempat membaca akhbar yang diedarkan secara percuma pada hari itu. Berita utama yang hendak saya baca tentulah berkaitan dengan isu pencerobohan pengganas Sulu di Lahad Datu. Saya sentiasa mengikuti perkembangan isu tersebut memandangkan tempat kelahiran saya di Sabah dan sudah semestinya saya sentiasa risau tentang keselamatan keluarga saya di sana. Namun, semasa saya sedang asyik membelek akhbar tersebut tiba-tiba seorang pemuda bersuara dengan kuat sehingga menarik perhatian kami. Pemuda itu berkata, “maafkan saya. Ada tak di sini pelajar yang berasal daripada Sabah?” Kawan yang berada di sebelah saya terus mengangkat tangan dan mengatakan bahawa dia orang Sabah dan memperkenalkan saya dan seorang rakan lagi kepada pemuda tersebut. Pemuda tersebut terus memperkenalkan dirinya kepada kami dan mengucapkan terima kasih kepada pelajar lain kerana beliau sudah menjumpai pelajar dari Sabah. Pemuda tersebut merupakan seorang wartawan daripada akhbar terkenal. Dia pun menyatakan tujuannya kepada kami iaitu untuk menemu bual pelajar Sabah berkenaan dengan isu pencerobohan pengganas Sulu di Lahad Datu.

Wartawan tersebut telah mengambil gambar kami bertiga yang sedang membaca akhbar dan seterusnya menemu bual kami secara bergilir-gilir. Namun, saya tidak sempat ditemu bual oleh wartawan tersebut disebabkan bas yang telah tiba sebelum dia habis menemu bual kami. Walaupun agak kecewa tetapi saya gembira kerana mempunyai pengalaman tersebut. Walaupun hanya mendapatkan pandangan dan luahan perasaan tentang isu tersebut tetapi ianya merupakan pengalaman berharga bagi saya. Mungkin satu hari nanti, nama dan gambar saya akan terpampang di dada akhbar dan lebih dikenali oleh orang ramai untuk kejayaan yang luar biasa ataupun menjadi guru yang cemerlang. Kita tidak tahu apa yang berlaku pada masa hadapan. Saya akan sentiasa menjadi yang terbaik untuk kejayaan saya kelak.

No comments:

Post a Comment