Saturday 9 March 2013

LATIHAN YANG MEMBUAHKAN HASIL


Assalamualaikum dan selamat sejahtera…

Coretan pada kali ini saya tulis berkisarkan kelas KPD pada hari ini.

Hari yang ditunggu-tunggu telah tiba iaitu hari Jumaat, penghulu segala hari. Kelas KPD hari diadakan seperti biasa dan hari ini juga pengajaran mikro yang pertama dijalankan dengan kehadiran pensyarah kami. Perasaaan berdebar, takut, gelisah menghantui diri tetapi saya cuba menenangkan diri dengan sentiasa berdoa agar semua berjalan lancar. Terfikir juga saya sebelum pergi ke kelas, sekiranya pengajaran selama 5 minit pun sudah berdebar dan takut, bagaimana pula dengan pengajaran selama 30 minit? Semua itu tetap menjadi persoalan di benak fikiran.

Pengajaran mikro dimulakan agak lambat disebabkan masalah-masalah teknikal. Orang pertama sudah berakhir dan tiba giliran saya yang seterusnya. Saya cuba sedaya upaya berlakon seperti seorang guru yang hendak mengajar. Namun, terdapat masalah yang tidak dijangka berlaku iaitu klip video yang hendak saya mainkan tidak seperti sebelumnya. Saya cuba atasinya dengan hanya menanyangkan separuh jalan sahaja daripada keseluruhan video tersebut. Saya meneruskan pengajaran seperti yang telah dirancang. Namun, sekali lagi terdapat perkara yang di luar jangkaan saya berlaku semasa pengajaran mikro tersebut. Walau bagaimanapun, saya dapat mengatasinya dan mengakhirkan pengajaran saya pada hari itu.

Walaupun sudah berakhir untuk pengajaran mikro yang pertama namun saya masih belum berpuas hati dengan persembahan yang saya lakukan pada hari itu. Masih banyak yang saya perlu lakukan untuk menjadikan persembahan pengajaran saya lebih menarik. Walaupun saya akui saya kurang berasa gementar pada hari itu namun latihan yang berterusan seharusnya diamalkan untuk menjadikan diri lebih mantap. Perkara yang paling penting bagi saya jangan malu dan malu itu biar bertempat. Pemikiran kita yang sentiasa berasa takut dan malu sentiasa menghantui diri menyebabkan kita berkelakuan seperti pemikiran kita sendiri. Oleh itu, kita perlu keluar daripada kepompong itu dan sentiasa bersedia untuk melakukan dan menjadikan sesuatu yang terbaik. Satu perkara yang saya belajar pada hari ini adalah latihan dan persediaan yang cukup penting untuk kita melakukan sesuatu dengan lebih baik. Jangan pedulikan pandangan orang yang hanya meremehkan kita dan tidak memberi kritikan yang membina tetapi sentiasa melakukan yang terbaik untuk sesuatu perkara.


[Pandangan dan kritikan yang membina sangat dialu-alukan.]

No comments:

Post a Comment