Saturday 16 March 2013

SEBELUM BERGELAR GURU PRAKTIKAL


Assalamualaikum dan selamat sejahtera…

Pada hari Jumaat yang lepas, saya telah menghadiri taklimat praktikum untuk semester hadapan. Taklimat tersebut diadakan adalah untuk pada pelajar semester enam yang bakal melakukan praktikal di sekolah.

Pada malam itu setelah zon dan nama sekolah diketahui, semua pelajar berebut-rebut untuk mengambil sekolah yang mereka kehendaki. Saya hanya berdiam diri kerana zon dan sekolah yang saya inginkan tidak terdapat dalam senarai yang dikemukakan oleh penyelaras kami. Saya berfikir dan hanya melihat rakan-rakan lain berebut-rebut memilih sekolah pilihan mereka. Akhirnya, saya telah memilih satu sekolah di Kuala Kangsar atas ajakan dan maklumat daripada rakan lain berkenaan dengan sekolah tersebut. Saya hanya redha dengan keputusan yang diambil dan berfikiran positif mengenainya. Saya boleh lakukan! Saya merasionalkan diri dengan berkata sedemikian dalam hati.

Pada malam itu juga, timbul perbalahan kecil di antara kami yang mengambil sekolah yang sama. Hal ini kerana setiap sekolah hanya menempatkan dua orang pelajar sahaja dan empat orang bagi sekolah-sekolah yang tertentu. Terdapat pelajar yang tidak mahu bertolak ansur  dengan pelajar lain dan bertegas untuk mendapatkan sekolah yang sama. Antara alasan pelajar tersebut adalah supaya mereka senang hendak pulang ke kampung apabila mereka berdua bersama-sama dalam sekolah yang sama.  

Pada pandangan saya, kita tidak semestinya akan bersama-sama dengan sahabat kita sehinggalah menjadi guru kelak. Kemungkinan kita akan dipisahkan semasa penempatan sebagai guru kelak di tempat yang berlainan. Kenapa tidak kita mengambil masa praktikal nanti untuk belajar berdikari? Pada masa inilah kita akan belajar menghadapi susah payah sebelummelangkah sebagai seorang guru di sekolah kelak.

No comments:

Post a Comment