Assalamualaikum dan
selamat sejahtera…
Pada hari ini saya akan
mencoretkan tentang pengajaran mikro yang telah dilakukan oleh rakan saya. Pada
hari ini, rakan saya telah menerangkan tentang kata kerja. Semasa proses
pengajaran berlangsung, rakan saya yang bertindak sebagai guru telah meminta
pelajar untuk membina ayat daripada perkataan “menonton”. “Saya menonton
televisyen cikgu”, jawab rakan saya yang lain. Setelah itu, pensyarah saya
memberi komentar tentang ayat yang dibina oleh rakan saya itu dan dalam realiti juga para pelajar suka menyambung perkataan yang tidak penting di penghujung
ayat mereka.
Ayat yang dibina oleh
rakan saya itu sekiranya diteliti boleh membawa dua maksud sekiranya
menggunakan intonasi yang berbeza. Contohnya:
(1) “Saya suka menonton
televisyen cikgu”.
(2) “Saya suka menonton
televisyen, cikgu”.
Pada ayat pertama,
pelajar menyatakan bahawa dia suka menonton televisyen kepunyaan cikgunya
manakala ayat kedua pula pelajar menyatakan bahawa dia suka menonton televisyen
kepada cikgunya. Hal ini menunjukkan bahawa intonasi memainkan peranan penting
semasa pengucapan ayat. Hal ini kerana sesuatu ayat itu dilafazkan dengan
pelbagai cara. Cara sesuatu lafaz itu dapat dipelbagaikan sehingga maklumat
yang hendak disampaikan turut berubah.
Bukan itu sahaja,
bahasa badan juga penting dalam memperjelaskan sesuatu maklumat yang hendak
disampaikan. Sekiranya intonasi yang digunakan kedengaran begitu
mengalu-alukan, namun mimik muka tidak selari dengan lafaz intonasi, maka pasti
maklumat yang akan sampai ke dalam otak bertentangan dengan yang seharusnya dan
otak akan memproses maklumat sebagai yang sebaliknya.
Oleh hal yang demikian,
penutur bahasa hendaklah menggunakan intonasi serta bahasa badan yang betul
supaya orang yang menterjemah maklumat yang kita sampaikan dapat diterjemahkan
dengan betul dan tepat.
No comments:
Post a Comment